Sunday, October 18, 2009

Starte blogg, del 2. Skrive innlegg.

Når du skal skrive blogginnlegg gjøres dette fra en webside som ser ut som dette, borsett fra at tittelen vil være den du valgte, ikke min :-) :


For at du ikke helt skal miste oversikten underveis når det blir flere og flere innlegg i bloggen din, så er det særlig to ting som er viktig å være nøye med allerede fra begynnelsen: Tittelen på innlegget og bruk av etiketter (labels). Sistnevnte er stikkord du bruker på de forskjellige innleggene du skiver sånn at de blir enkle å finne igjen senere. Har du om to år 20 innlegg med bilder fra Nordfjord skrevet med ujevne mellomrom og under helt forskjellige titler vil du finne alle disse på en enkel måte ved å velge etiketten du selvsagt har kalt 'Bilder fra Nordfjord'. Høstbilder vil kanskje i tillegg ha en etikett som heter 'Høst', vårbilder en etikett som heter 'Vår' osv. Et enkelt innlegg kan ha flere etiketter.

Her gjelder det for hver enkelt å finne sitt eget system, og dette systemet kan endres og forbedres underveis hvis du finner ut at ditt kjempegode system ikke var så logisk eller smart likevel. Men tro meg, et system på dette kommer du etter hvert til å ønske at du hadde hvis du blir en ivrig blogger, og det enkleste er derfor å venne seg til å bruke etiketter/labels fra dag 1.

Tittelen på sin side bør være beskrivende for det du har på hjertet i akkurat det innlegget, si noe om hva leseren kan forvente å finne når h*n begynner å lese. Eller ser på bilder for den del, da er det ikke alltid at det trengs så forferdelig mange ord.

Ferdig publiserte innlegg kan redigeres så mange ganger du måtte ønske det, enten du oppdager at du har gjort feil, ønsker å ta vekk bilder eller tekst, eller du vil legge til flere bilder og/eller mer tekst.

Alle innlegg får utseende ut fra det valget du gjorde da du valgte mal, eller fra formateringer du senere har gjort under arkfanen 'Innstillinger' (kanskje det blir et eget innlegg om dette også etter hvert), men det er også en del formateringer du kan gjøre underveis mens du skriver. Dette gjør du ved hjelp av verktøylinja du finner over vinduet du skriver i.

Dette betyr de forskjellige knappene i verktøylinja:

1. Skrifttype sier seg vel i grunnen selv. Her kan du endre skrifttype om du ønsker noe annet enn den du har valgt som standard.

2. Justere størrelsen på skrifta.

3. Bold, altså fet skrift.

4. Italic, altså skråstilt/kursiv skrift.

5. Tekstfarge om du ønsker en annen farge enn den du har satt som standard på innleggene dine. Kan være greit å bruke om du ønsker å bruke flere overskrifter underveis i et innlegg.

6. Innsett av hyperlink om du ønsker å linke til en annen side på nettet, en annen blogg el.l.

7. Teksjustering, altså venstre, midstilt, høyre eller blokkjustering.

8. Numerisk liste

9. Punktliste

10. Legge inn lange sitat i teksten din. Lager innrykk som gjør at sitatene skiller seg ut fra resten av teksten.

11. Stavekontroll

12. Sett inn bilder. Bildene kommer inn i bloggen motsatt av rekkefølga du setter dem inn i opplastingsvinduet, så skal du ha en bestemt rekkefølge og vil sette inn flere bilder på en gang må du ta det siste bildet først. Jeg pleier bytte rundt på dem ved å gå inn der det står 'Rediger HTML', det er ikke så vanskelig som det kanskje ser ut til ved første øyekast (mulig jeg syns dette fordi dette er enkel HTML og jeg i grunnen kan lese og skrive HTML-koder fra før...). Bare pass på at du får med alt du skal når du klipper og limer i dette oppsettet - hver gang, ellers blir det bare surr og rot.

Opplastingsvinduet for bilder ser sånn ut:

Du kan laste opp opptil fem bilder om gangen fra harddisken din hvis du klikker på 'Legg til enda et bilde' under 'Legg til et bilde fra datamaskinen'. Har du en picasa-konto vil bildene du laster opp via bloggen din havne på picasakontoen din.

Du kan også legge til bilder du allerede har liggende på nettet ved å bruke 'Legg til enda et bilde' til høyre i opplastingsvinduet, under 'Eller legg til et bilde fra internett'.

Har du allerede begynt å skrive, så vil bildene du etterpå legger til komme opp øverst i blogginnlegget, så det enkleste er vel å laste opp bildene i den rekkefølge du vil ha dem og så begynne å skrive innlegget ditt. Eller du kan gjøre som meg, bruke 'Rediger HTML' og flytte rundt på bilder og tekst akkurat som du vil underveis.

13. Sett inn en filmsnutt.

14. Fjerne formatering, men den bruker ikke jeg. Er det noen som bruker denne, så kan de gjerne få skrive litt om det i en kommentar her.

Det neste jeg mener er viktig å lære for deg som skal blogge, er å lage gadget for bloggringen Nordfjord Fotoklubb.

3 comments:

  1. Bra og oversiktelig oppskrift. Fint du tar det så trinnvis.

    Så et par kommentarer, eller kanskje heller tilføyelser:

    Først til det med Labels. Som du sier, så er det lurt å tenke litt igjennom hvilke Labels man bruker. Men om du gjør noe lite gjennomtenkt er det faktisk mulig å rette det opp seienere. Jeg gjorde nemlig et par småfeil når jeg starta opp denne bloggen, så jeg ble tvunget til å eksperimente med det. Jeg har ikke funnet en måte å rette feil, altså endre en Label. Men jeg har funnet ut at det er mulig å slette en Label, og så lage den på nytt.

    Oppskrifta mi er:

    1. Gå til rediger post.

    2. Gå så ned til Labels (der du opprinnelig la den inn) og slett den du vil ha vekk.
    Har du brukt den Labelen bare en gang, kan du gå rett til punkt 5. Hvis ikke:

    3. Må du slette Labelen i alle poster du har brukt den.

    4. Når det er gjort. Da sletter blogspot den Labelen du ikke ville ha automatisk.

    5. Legg inn igjen den Labelen du vil ha.

    Tungvindt? Ja.

    Men det lar seg altså gjøre, og rette opp hvis du har gjort noe lite gjennomtenkt med Labels :-)

    ReplyDelete
  2. Jeg skrev to kommentarer, og her kommer nummer to :-)

    Til dette med å få ting på rett plass:

    Din metode (å flytte på ting ved å stokke om på HTML-koden) fungerer sikkert bra for deg, men jeg har funnet ut at jeg foretrekker en annen måte.

    Jeg legger rett og slett inn et og et bilde om gangen. Da vet jeg at rekkefølga blir sånn som jeg vil ha den, uten å måtte sloss med HTML-kode, eller enda verre WYSIWYG editoren etterpå.

    Vil jeg ha tekst i mellom bildene legger jeg den inn, og får den på rett plass før jeg legger inn neste bilde.

    Kanskje en tungvind måte å gjøre det på, men det fungerer.

    HTML kunnskapene mine er såpass rustne at jeg er redd jeg lett ville lage kaos i stedet for orden.

    ReplyDelete
  3. En liten ting til ;-)

    Hva med å innarbeide en liten oppfordring om å bruke "Show all" når man velger Labels?
    Har du oversikt over Labels som du har brukt før, så er det lettere å velge rett Label.

    Det syns i hvert fall dette surrehuet ;-)

    ReplyDelete