Saturday, October 17, 2009

Gratis programvare for fotografer

I klubben har vi lagt stor vekt på Adobe sine produkter.
Grunnen til det er vel at de fleste bruker ulike Adobe-produkter fra før, og at de er såpass utbredt at det er lett å finne litteratur og annen hjelp på dem.
Vi har arrangert kurs i CS og i Elements. Selv planlegger jeg å holde et kurs i Lightroom, så snart jeg får satt meg litt bedre inn i den nyeste versjonen. Folk har og fått programvare til redusert pris gjennom disse kursene.

Alt dette er bra. Men det koster penger. Egentlig alt for mye penger, fulleversjon av CS f.eks koster omtrent det samme som en bra speilrefleks. Nå er riktignok Elements mye rimligere, og for de fleste nesten like bra, men allikevel. Oppgraderinger er også dyrt.
Og det finnes altså gratisalternativer, som på mange måter er like gode. Problemet er gjerne å finne dem, og å komme i gang med dem.

Det første problemet har jeg funnet en løsning på, nemlig en bloggartikkel med en bra gjennomgang av alt jeg kjenner til av gratisprogrammer, og mere til. Freeware Image Photo Editing Software Resources

Det å komme i gang er kanskje litt verre. Men for mange av dem finner du lenker til opplæringsressurser der du laster ned. Når det gjelder GIMP, så er Meet the GIMP verdt å sjekke utDet å søke video tutorials er i det hele tatt et godt tips.

La oss heller ikke glemme at det ofte følger brukbar programvare med kameraet. RAW-konverterene f.eks er ofte gode.

Om noen har testa ut noen av disse, eller andre nyttige gratisprogrammer, så legg gjerne igjen noen ord om det i kommentarfeltet under. 
Vet du om gode opplæringsressurser, så tips gjerne om det og. Så kan jeg legge dem inn i hovedposten etterhvert. Alt som heter tilbakemeldinger er hyggelig :-)

1 comment:

  1. Et litt interessant gratis program for bilderedigering (som jeg ikke fant i den oversikten du linket til) er tyske Artweaver (http://www.artweaver.de/). Selv om det selvfølgelig mangler mye av det Adobe Photoshop har, så er det i grunnen det gratisprogrammet som jeg har prøvd som både ligner mest og oppfører seg mest som Photoshop. Det støtter psd-filer og jobbing i lag.

    Av ren nysgjerrighet brukte jeg det en del i versjon 0.5 eller noe, og det var slett ikke verst. Nå er det kommet en versjon 1.0 (som jeg ikke har prøvd), men som ut fra versjonsnummer bør virke enda mer ferdig enn den 0.x-versjonen jeg har lekt meg med for noen måneder siden.

    I tillegg til gratisversjonen finnes det en Plus-versjon til den svimlende sum av 25 € (som pr 17.10.09 i følge min iPhone tilsvarer 208 NKr).

    ReplyDelete