Monday, February 22, 2010

Blits Del 2 - Ekstern blits

I det forrige artikkel i serien Blits Del 1 - Bruk av innebygget blits ... holdt jeg en lang forsvarstale for den innebyggete blitsen. Brukt fornuftig så har den kanskje et mye større anvendelsesområde enn det du var klar over.

Men som beskrevet så har den sine begrensinger. La oss raskt rekapitulere dem.

1. Relativt liten rekkevidde
2. Brukt uten ekstra omtanke gir den et hardt direkte lys.
3 Røde øyne.

Ønsker du å fotografere kreativt med blits, så er det ikke til å komme i fra at ekstern blits ofte er en bedre løsning, som gir flere muligheter, og ofte er enklere å bruke.

Først er de fleste eksterne blitser kraftigere. Det gir dem større rekkevidde, samt gjør det lettere å skape en god balanse mellom tilstedeværende lys og blitslys når du fotografer i dagslys.

Ekstern blits gir og en rekke nye muligheter til å skape et mykere lys. De fleste eksterne blitser lar seg nemlig vri i ulike retninger, sånn at du kan reflekte lyset f.eks mot et hvitt tak. Dette blir ofte kalt å bounce blitsen, eller på norsk; inndirekte blits. Et reflektert lys er mykere, rett og slett fordi lysflata blir større.

En annen fordel med å bounce er at det lar deg distribuere lyset jevnere i rommet.

Tegninga under illustrerer lysfordelinga i rommet ved direkte belysning. Lyset avtar med avstanden, så om motivet er nær, blir gjerne bakgrunnen dårlig belyst. Er det riktig ille, så måles blitslyset feil, og motivet blir kraftig overeksponert, mens bakgrunnen blir mørk.(Dette kan ofte motvirkes, ved å balansere blitslyset med det naturlige lyset. Se: forrige artikkel. Men dette er altså lysdistribusjonene vi har å jobbbe med med innebygget blits og direkte lys.)












Mens her ser vi hvordan inndirekte lys, retta mot taket, fordeler seg i rommet.












Som vi ser på mine eminente tegninger så fordeleles lyset bedre i rommet ved inndirekte belysning. Det betyr bla. at det blir lettere å eksponere motiv og bakgrunn noenlunde likt. 

Som vi har vært inne på så gir og inndirekte lys også et mykere lys, og dermed mindre plagsomme skygger. Dette fordi lysarealet øker når det reflekters mot en større flate.

Myke skygger er som regel bra. Men inndirekte lys har et par tre ulemper. Du vil ofte savne glimt i øyet (kalles gjerne catch light på fotospråk) når du fotografer mennesker. Men dette finnes det heldigvis en enkel kur mot.
Du kan enkelt montere en liten hjemmelaget reflektor på blitsen som retter noe av lyset direkte framover. Et stykke hvitt papir, og en gummistrikk er alt som trengs. Monter det på blitshodet, og vips. Så har du et bounce card, som kaster litt lys direkte framover, som fyller ut skjemmende skygger under hake osv, og gir glimt i øyet.

Bounce card kan og være kjekt når du fotografer andre ting enn folk. De fleste motiver blir litt for "døde" helt uten litt reflekser. Du vil trolig bli overraska over hvor mye en sånt lite kort kan utgjøre. Mange moderne eksterne blitser har faktisk et slikt bounce card innebygget. En liten hvit plastsak som kan trekkes ut av hodet når du trenger det. Jeg bruker den nesten konsekvent når jeg bruker inndirekte lys.

Bounce card motvirker og en annen ulempe ved inndirekte lys. Nemlig at folk får tunge skygger under øynene, haka osv. Har du et kort som reflekterer passe lysmengde, vil det fylle disse skyggene.

Når du bruker inndirekte lys er det viktig å tenke på fargen på flata du reflekterer mot. En hvit flate gir et hvitt nøytralt lys. Andre farger kan lett gi skjemmende fargestikk. Ubehandla panel gir f.eks gjerne gulstikk. Ikke glem at du kanskje har andre flater i rommet du kan bruke som reflektor. Det kan være en vegg, en skapdør osv. Er takhøyda stor så må du cse etter slike alternative løsninger. Derfor er det veldig greit om blitshodet kan dreies i flere retninger, ikke bare opp mot taket.

Fotograferer du utendørs er det ofte vanskelig og finne reflekterende flater. Da er det som regel best å balansere blitsen med det naturlige lyset. På denne måten kan du forlenge rekkevidda, og fordele lyset bedre i motivet. Brukt fornuftig gir det deg og større muligheter til å kontrollere skyggene. Se forrige artikkel.

Ekstern blits gir og større muligheter for å bruke ekstrautstyr som gjør lyset mykere. Til dem har du nemlig et rikt utvalg av ulike reflektorer, diffusorer og soft boxer Se f.eks http://www.lumiquest.com/ som har et rikt utvalg i sånne dingser. Det disse har til felles er at de øker lysarealet, og dermed gir mykere skygger.
Disse dingsene http://store.garyfonginc.com/ er òg svært populær for tida. Lightsphere øker òg lysarealet, samtidig så er den rundstrålende. Dette gir et mykt behagelig lys, men rekkevidda blir dårlig. Den bader motivet i mykt lys uten retning, noe som ikke alltid er det du ønsker. Så jeg litt skeptisk til å anbefale den, spesielt hvis du ikke har en svært kraftig blits.

Ekstra blits brukt eksternt, ikke på kamera

Alt det vi har vært inne på til nå er fint og flott, men det er først når vi tar den eksterne blitsen av kamera at den virkelig kommer til sin rett. Da kan vi jobbe kreativt med å framheve struktur og dybde i motivet, legge skygger der vi ønsker osv. Kort sagt, skape et mer naturlig lys.

Kombinerer du dette med en softbox, eller kanskje heller en paraply, og så en reflektor for å løfte skyggene, da har du faktisk grunnlaget for et enkelt studiooppsett.

Men desverre kreves det gjerne litt ekstrautsyr å få kamera og blits til å kommunisere, når blitsen tas av kamera. Det finnes flere mulige løsninger:


1. PC-sync kabel. Den rimeligste, mest stabile, og på godt og vondt enkleste løsninga, på dette er som regel å bruke en såkalt PC-sync kabel mellom kamera og blits. Dette forutsetter at det er tilkoblingsmulighet for denne standarden både på kamera og blits. De aller fleste blitser har en slik tilkobling, og noen gjerne mer avanerte kameraer har det. PC-sync kabler er rimelige, de koster gjeren i underkant av en hundrelapp for en kort kabel (opp til omtrent en meter), og noen hundre for større lengder.

Det denne kabelen gjør er rett og slett og utløse blitsen i rett øyeblikk. Mer avansert er det ikke, så det gir ikke mulighet for TTL-blitsmåling. Det gjør at du må styre blitsen manuelt, eller bruke eventuell automatikken i selve blitsen. Automatikken i blitsen er som regel god, men en avansert lysmåling gir det ikke. Du må òg selv mate inn lukkertid, blenderåpning og ISO på blitsen, så beregner den lysmengden ut fra dette.

2. TTL-sync kabel. Dedikerte PC-sync kabler er mer avanserte. En TTL-sync kabel monteres i blitskoen på kamera, og så monteres blitsen på en kontakt som er formet som kameraet sin blitssko. Da virker blitsen akkurat på samme måte som når den er montert direkte på kamerahuset.Ulempen er først og fremst at TTL-sync kabler er dyre. En liten stubb koster fler hundre kroner, mens større lengder blir svært dyre. En annen ulempe er at kontaktene lett blir ustabile i bruk.

Begge disse løsningene fungerer bra teknisk, men særlig praktisk er det ikke å ha ledning mellom kamera og blits. F.eks når du fotograferer unger kan det være en prøvelse å hele tiden passe på at ikke blitsen blir ødelagt av at noen snubler i en kabel og river den ned.  


3. IR-kontroll av blits. Virkelig avanserte kameraer, som f.eks Pentax (hehe, jeg måtte bare påpeke det) er utstyrt med innebygget IR-sender som kan styre blits trådløst uten noen form for ekstrautstyr. Dette er utrolig praktisk når det fungerer. Det gir tilgang til full automatikk, uten at du behøver å bekymre deg over kabler. Desverre har IR-kontroll berensa rekkevidde. Det betyr i praksis at blitsen ikke kan settes så langt fra kamera. Da reagere ikke blitsen på signalene. I dagslys synker rekkevidden ytterligere. I sterkt sollys kan det være problematisk å få blitsen til å løse ut i det hele tatt.

Om jeg ikke tar feil så har Nikon og IR-sender innebygget i kamera. Canon har det ikke. Der må du investere i en egen sender som monteres i blitsskoen. Enten det, eller sette en blits på kamera og bruke den som kontrollenhet. Begge deler er dyrt, men ikke la det stoppe deg. IR-kontroll er et suverent verktøy. Effektivt og svært anvendelig. Så lenge forholda ligger til rette for det.

4. Radiotrigging eller radiostyring av blits. Skal du ha det aller beste innen kommunikasjon mellom kamera og blits, så er det radiostyring som gjelder. Du slipper kaler, samtidig som du får svært stor rekkevidde. Desverre må du velge mellom høy pris, eller et litt ustabilt system. De rimelige radiotriggerene er nemlig ikke helt stabile. Cactus er rimelig og anbefales ofte framfor de systemene du finner på eBay. De som krever et stabilt system anbefaler som regel PocketWizard. (PW kjøpt via offisielle kanaler i norge er godkjent for bruk i norge). Desverre gir ikke noen av disse systemene full kommunikasjon, de trigger kun blitsen.

Skal du ha radiobasert overføring og TTL, så er det RadioPoppers som gjelder. (Desverre er ikke disse godkjent for bruk i norge. Det samme gjelder Cactus). Fabrikanten for RadioPoppers garantere ikke full kompatibilitet med annet enn Canon og Nikon. Prismessig ligger de i samme leie som PW.

Skal du bruke radiostyring trenger du en sender og en mottaker. Skal du trigge mer enn en blits trenger du fler mottakere. I tillegg må du ha kabel for å koble sender til kamera, og mottaker til blitsen. Om du har tilkobling for PC-sync på både blits og kamera er det rimelig, men om trenger du TTL-kabel blir det fort noen kroner selv av små kabelelngder.
Så vidt jeg veit gjelder ikke dette for Cactus. Ut fra det jeg ser på nettet følger de nødvendige kontakter med.Kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg til å sjekke opp dette etterhvert. Om jeg gjør det, så skal jeg prøve å oppdater på dette punktet.

Om kjøp av blits.

Noen konkrete råd om hva du bør se etter ved valg av blits.

Har du mulighet, så kjøp en kraftig blits. Ulempen ved siden av pris, er at de gjerne blir litt større. Til gjengjeld får du et mye mer anvendelig verktøy, som du ikke vil vokse i fra. En svak blits kommer fort til kort, om du vil bruke inndirekte lys. Både fordi du da sprer lyset, og fordi den reflekternde flata absorberer en del av lyset. Svake blitser har gjerne lenger ladetid før du kan ta et bilde til.

Om du skal bruke inndirekte blits på kamera så er minimumskravet av blitshodet kan svinges opp. Den bør og kunne svinges sideveis, for at du skal kunne holde kamera i portrettformat mens du bouncer lyset.

Skal du ha kun en blits, vil jeg og anbefale at du satser på en blits som er 100% kompatibel med kamera. Tredjepartsfabrikanter som f.eks Sigma er ofte og kompatible, men ikke stol på det fabrikanten sier, spør andre brukere om konkrete erfaringer før du handler tredjeparts.

Planen er å ta opp bruk av fler blitser samtidig i en oppfølgingsartikkel. Og å se litt på hva vi kan få ut av forskjellige plasseringer. Men før jeg gjør det, trenger jeg et bedre illustrasjonsverktøy. Noen som har tips om gratisprogram som kan gjøre jobben lettere for meg?  

Og så den vanlige avslutninga. Disse artiklene er et work in progress prosjekt. Jo fler tilbakemeldinger folk gir, jo bedre blir det. 

Denne loggen blir ikke bedre enn leserne den har. 

No comments:

Post a Comment